Zondag 2 April: Kaboom Classics – Dollywood
Duik op zondag 2 april in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw met reclamefilms van Joop Geesink’s Dollywood. In zijn hoogtijdagen was deze Nederlandse animatiestudio wereldwijd actief en zeer succesvol met zijn vaak geraffineerde art direction en gebruik van de modernste animatietechnieken. De selectie stop-motion films in dit programma wordt nu prachtig bewaard door het Eye Filmmuseum.
Piccolo, Saxo en Company is een juweeltje uit de Nederlandse filmgeschiedenis. De film is opgenomen in prachtig Technicolor en de Philips geluidsinstallatie met de aanstekelijke muziek van de Frans Nederlandse componist André Popp draagt de weergaloze stop-motion uitvoering van de instrumenten uit het symfonieorkest.
Dollywood had veel internationale klanten. Voor de Amerikaanse televisie maakten ze bijvoorbeeld vrolijke meezingreclames voor Beech-nut kauwgom of Ballantine bier. En de humor was nooit ver weg, zoals in de primitieve Heinz ketchup commercial of de hilarische Italiaanse anti-roos reclame.
Uniek voor Nederland is bijvoorbeeld de productie van de stereoscopische animatiefilm Star of the Screen uit 1953, een reclamefilm voor Philips projectoren. Hoewel de originele filmkopieën niet volledig bewaard zijn gebleven, is het dankzij digitale technieken nu voor het eerst mogelijk om deze film daadwerkelijk in 3D te beleven tijdens Kaboom Animation Festival 2023!
Joop Geesink, de oprichter van de studio, was de drijvende kracht erachter met zijn handelsgeest, creativiteit en internationale netwerk. Maar binnen de studio werkten tientallen professionals die allemaal op hun eigen manier bijdroegen aan de uitzonderlijke kwaliteit van de films. Samen met drie gasten nemen we aan de hand van historische filmbeelden, foto’s en originele poppen een kijkje achter de schermen van deze bijzondere Nederlandse animatiestudio en bespreken we wat er allemaal kwam kijken bij het bewaren van de enorme hoeveelheid films.
Met Louise Geesink, dochter van Dollywood-oprichter Joop Geesink, Arie den Draak, groot kenner van het Dollywood-oeuvre, en Leenke Ripmeester, conservator bij het Eye Filmmuseum.