Iranian Female Animation: A Collection of Voices and Stories
80 min.
Iranian Female Animation: A Collection of Voices and Stories is een straffe verzameling van Iraanse vrouwelijke animatoren. Stuk voor stuk getuigen ze van een bijzondere artistieke visie en een noodzakelijk perspectief, die deze vrouwen bieden, en dat terwijl ze moeten navigeren door een landschap van discriminatie en beperkingen.
Tegen die achtergrond hebben deze animatiefilmmakers krachtige creaties gemaakt die landsgrenzen overstijgen en lof oogsten op internationale filmfestivals. Hun inspanningen en uiteindelijke films zijn een vorm van verzet en symboliseren een collectief verlangen naar een meer rechtvaardige samenleving.
Met deze verhalen van veerkrachtige regisseurs hoopt dit programma een venster te openen op vrouwelijke Iraanse animatie en zo de weg vrij te maken voor een betere toekomst die meer kansen biedt aan de komende generaties.
Programma gecureerd door Narjes Mohammadi & Nahid Malayeri.
In the Shadow of the Cypress
Ondanks een lang maakproces van zes jaar, opgehouden door sancties en een beperkt budget, is In the Shadow of the Cypress een helende, woordeloze allegorie over een voormalige kapitein die lijdt aan een posttraumatische stressstoornis en moeite heeft om te connecteren met zijn dochter. Samen leiden ze een geïsoleerd leven aan de zee. Maar op een ochtend spoelt er een reusachtige walvis aan voor hun deur. Een ontroerend portret over menselijk lijden, innerlijk conflict en liefde.
No. 28
Zahra Salarnia's debuutfilm is een beklijvende visuele en auditieve trip door haar eigen jeugdherinneringen. Geïnspireerd door de stijl van animators als William Kentridge, bezoekt ze haar persoonlijke verleden als kind geboren tijdens de oorlog tussen Iran en Irak, met een opvallende juxtapositie tussen taferelen van een onschuldige jeugd in een afgelegen, vredige omgeving en de omringende politieke en militaire chaos in postrevolutionair Iran.
The Fourth Wall
Mahbooheh Kalaees afstudeerfilm is een opvallende mixed media-film (met stop-motion, live-action en poppen) over een jongetje dat stottert en zich een heel leven fantaseert in zijn keuken. Familie, relaties, verlangens, wensen ... Alles wordt samengebald in één kamer.
Grandad Was a Romantic
Grandad Was a Romantic, winnaar van een BAFTA voor Britse korte animatiefilm, is een diepromantisch liefdesverhaal over opa die ooit een foto van oma zag en beseft dat zij de liefde van zijn leven was. Maryam Mohajers schilderlijke en experimentele stijl past perfect bij het snelle ritme van dit verhaal, dat schatplichtig is aan de expressieve Iraanse cultuur.
The Red Fire
Een duisternis heeft zich meester gemaakt over de wereld. In de diepste schaduwen moet alles en iedereen zien te overleven. In dit zwarte tijdperk reist een zwerm rode vogels op zoek naar het Rode Vuur, een vuur dat volgens de legendes een einde zal maken aan de voortdurende eclips van de zon. Gedrenkt in mythes en dromen is Red Fire van Mona A. Shahi een schilderlijk visueel gedicht over de liefde tussen een berg en een vogeltje.
Gray Body
Een bezoek aan de tandarts, het is iets wat we allemaal kennen. En de pijn die we er ervaren zit in ieders geheugen. In deze clevere animatie onderzoekt een tandarts rustig zijn patiënt. In de wachtkamer wachten enkele psychiatrische patiënten hun beurt af. En zij zijn niet bepaald de definitie van 'kalm'. Regisseur Samaneh Shojaei, geïnspireerd door haar vele bezoeken aan de tandarts wegens beschadigde tanden, verbeeldt een memorable ervaring over de gedachten en bezorgdheden die bij ons opkomen als we op de doktertafel liggen.
Our Uniform
De Iraanse regisseur Yegan Moghaddam ontvouwt haar schoolherinneringen uit Teheran aan de hand van haar oude uniform. Inventief geanimeerd met behulp van allerlei soorten stoffen en kledingstukken, is Our Uniform een verhaal over verplichte schoolvoorschriften en nog veel meer. Genomineerd voor de Oscar voor Beste Geanimeerde Kortfilm.