Kaboom Classics: Dollywood
100 min.
Dit programma geeft een exclusief kijkje achter de schermen van Dollywood, de legendarische Nederlandse poppenfilmstudio. Dollywood was in de jaren 40-70 één van de grootste animatiestudio's van Nederland en maakte honderden televisie- en bioscoopcommercials voor een internationaal publiek, waarvan er vele in de prijzen vielen. Eye Filmmuseum heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de restauratie en digitalisering van niet alleen de Dollywood-filmcollectie, maar ook in het behoud van een unieke collectie foto's en originele poppen en rekwisieten. Tijdens Kaboom zal een selectie van deze prachtige archiefstukken worden tentoongesteld. De films zijn geselecteerd door drie speciale gasten die ook bij het programma aanwezig zullen zijn: Louise Geesink, dochter van Joop Geesink, de oprichter van de studio; Arie den Draak, groot kenner van Geesinks oeuvre, en Leenke Ripmeester, curator bij Eye Filmmuseum.
Programma samenstelling door Mette Peters.
Bellezza Femminile
Geesink, ook wel 'de Duivendrechtse Disney' genoemd produceerde deze reclamefilm voor Super-Iride kledingverf, waarin een vrouw met grauwe kleding op een bal maar niet ten dans wordt gevraagd. Ten einde raad vraagt ze hulp bij dr. Faust die meneer Santana tevoorschijn tovert.
Allarme Per Venere
De brandweer rukt uit om het haar van een vrouw onder de loep te nemen. Ze blijkt last te hebben van roos! Maar brillantine van het merk Tricogen doet wonderen.
Beech-Nut: Animals
Vrolijk zingende dieren prijzen de verschillende smaken van de bekende gestreepte pakjes Beech-Nut kauwgum aan: "More flavour to chew, more flavors to choose. The flavour starts lively, the flavour stays lively." Een commercial voor Amerikaanse televisie.
Heinz Ketchup: Vice President
De vicepresident van Heinz geeft uitleg over het productieproces van ketchup en demonstreert hoe je ketchup makkelijk uit de fles krijgt. Of toch niet? Hoe dan ook: "No other ketchup tastes like Heinz."
Piccolo, Saxo and Company
Een animatiefilm voor het merk Philips waarin een muzikale familie van strijkinstrumenten op pad gaat om nieuwe vrienden te maken. Onderweg ontmoeten ze andere instrumenten, zoals een familie houtblazers, saxofoons en percussie-instrumenten. Uiteindelijk maken ze allemaal samen muziek en is een symfonie geboren.
Dutchy: A Dream Comes True
Dutchy werkt op de boerderij en droomt over de productie en de wereldwijde distributie van zijn melkproducten. Opdrachtfilm van het Nederlands Zuivelbureau ter promotie van Hollandse melk: world food no.1.
Prince Electron
Het sprookje van prinses Philippa Ray die vertrekt naar een ver land om te trouwen met haar droomprins, Prince Electron. Dankzij de moderne ‘home entertainment’-apparaten van Philips kunnen haar onderdanen blijven genieten van haar prachtige zangstem.
Queen’s Beer: Far West Post
Popeye in het Wilde Westen! In dit reclamefilmpje voor Oranjeboom bier gaat de sheriff achter de overvallers aan als de postkoets wordt overvallen. De vrouw die hij redt, wil al in zijn armen vallen maar hij is helaas al bezet. Want wat spinazie is voor Popeye, is Oranjeboom bier voor de sheriff.
Ballantine Brewer's Gold Ale: Stage Coach
Reclame voor Ballantine's Beer (uit de VS). Bandieten overvallen een postkoets en drinken de buitgemaakte ale. "It's the ale with the big, big tase. So if you enjoy good living, good eating, you'll enjoy Ballantine ale with brewer's gold."
Fifty Pairs of Hands for One Single Frame
Promotiefilm voor de Dollywood studio gericht op reclamemensen. De documentaire beelden tonen de verschillende stappen in het productieproces van de stop-motionfilm Pleasure Revived (1960), zoals de storyboards, de muziek, het bouwen van de decors, het fabriceren van de poppen, het animeren met de speciale stop-framecamera en tot slot de montage.
Player’s Cigarettes: Pleasure Revived
Kijk uit voor de eskimo's als je gaat vissen op de Noordpool. Als het mis gaat komen zij je te hulp met vis, levertraan, of... sigaretten van Player's.
Life is Nothing without Philips
In het dagelijks leven van deze nijlpaardenfamilie zijn de Philips-apparaten onmisbaar: het strijkijzer en de mixer voor moeder, de platenspeler en het scheerapparaat voor vader, de bandrecorder voor de kinderen, en de televisie voor het hele gezin. Het is duidelijk: het leven betekent niks zonder Philips.
Star of the Screen
Een reclamefilm voor filmprojectoren zowaar! De opnames op een filmset beginnen. Langzaam gaat de camera achteruit. Tot we de échte sterren te zien krijgen: de filmprojectoren van Philips. Deze film werd origineel in 3D gemaakt en is nu voor het eerst gerestaureerd in drie dimensies te zien.